بنام خدا

عصمت خصلتی است که موجودراازتقصیر قصور اشتباه گناه وسهو بازمیدارد.بنابراین عصمت یک صفت درونی است که درهرموجودی که دارای آن باشد ازموارد یادشده دربالاعمدی یا غیر عمدی محافظت می کند.به موجودی که دارای این خصلت هست معصوم میگویند.

عصمت بردوپایه اساسی استوار است .علم وتقوی دانش وپرهیز از زشتی هاوانجام خوبیها

بنابراین هرچه دانش انسان بیشتر وتقوای او فراوانتر باشد درجه عصمت او بالاتر است.درنتیجه عصمت با توجه به موجوددارنده آن ومیزان پایه ها دارای اقسام ودرجاتی است.

1-خداوند: ذات باریتعالی با دانش بی نهایت ودوری ازهرصفت ناقصی بالاترین درجه عصمت را دارند

2-فرشته:دارای دانش ودوری ازهرپلیدی در چارچوب ماموریت خود کاملا معصوم است

3-پیامبروامام:با توجه به دانش وتقوای آنان در چارچوب ماموریت خود معصومند

4-سایر موجودات اعم ازانسان جن وغیره:بمیزان دانش وتقوای خود دارای عصمت اند

چون عصمت یک صفت درونی است وهرگز کسی به عصمت دیگران واقف نمیشود لذا باید عصمت هر کسی که مدعی است اثبات شود. لذا برای اثبات این امر درموجودات باید بسوی پروردگار عالم رفت وعصمت اورا اثبات نمود .آنگاه اثبات موارد دیگر بترتیب بوسیله خداوند وبه پائین اثبات میشود.

مثلا عصمت پیامبران بوسیله خداوند وازطریق معجزه واثبات عصمت امام بوسیله تائید پیامبر وهر امامی بوسیله امام ماقبل

وعصمت هر فرد دیگری با تائید امام معصوم است .بعنوان مثال عصمت زهرای مرضیه که امام نبودند بوسیله پیامبر اعلام شدودیگر معصومان آنرا تائید کرده اند.

هر فرد انسانی میتواند درجه ای از عصمت را داشته باشد .اما هرگز کسی بدان آگاه نخواهدشد مگر با تائید یک معصوم .

با توجه بمطالب گفته شده عصمت درموجودات ازبالاترین درجه درذات خداوند آغاز وهرچه به پائین میاید محدودتر میشود تا جائیکه مثلا بنده یا شما بعلت آگاهی وقدرت درونی در یک امر هرگز دچار گناه یا خطا نمیشویم .کسی که درتاریکی شب وفقدان هیچ شاهدی ازچراغ قرمز عبور نمیکند دارای عصمت دراین امر است.

http://fa.wikishia.net/view/عصمت

http://www.wikifeqh.ir/عصمت

وبرخی منابع دیگر